GGZ VERUM
  • Home
  • Nieuws
  • Visie
  • Diensten
    • Diagnostiek & psychologische behandeling
    • Coaching | supervisie | consultatie
  • Praktisch
    • Wachttijden
    • Werkwijze
    • Tarieven & Vergoedingen 2023
    • Facturen & Infomedics
    • Informatie verzekering 2023
    • Klachtenregeling
    • Kwaliteit
    • Leveringsvoorwaarden
    • Privacy
  • Kernteam
  • Vacatures
  • Contact
  • Clientportaal

FACTUREN & INFOMEDICS

​
​HEEFT U EEN FACTUUR ONTVANGEN?
  • Infomedics stuurt namens GGZ Verum en andere GGZ-instellingen facturen naar cliënten. Heeft u een factuur ontvangen en heeft u daar vragen over? Neemt u dan eerst contact op met Infomedics. 
  • Sinds de invoering van het Zorg Prestatie Model, begin dit jaar, zijn er landelijk declaratieproblemen bij instellingen en verzekeraars.
  • Hieronder staat het laatste nieuws en algemene informatie.
LAATSTE NIEUWS
12-09-2022
Infomedics heeft nieuwe facturen gestuurd. Dit hebben ze eerder per mail en post aangekondigd. Helaas gaat wederom niet alles goed. Wanneer een factuur wordt afgewezen of slechts deels vergoed, neemt u dan eerst contact op met Infomedics, zij zijn verantwoordelijk voor de factuur. Komt u er met hen niet uit, stuurt u ons dan een mail waarin u uitlegt wat er precies speelt. Vermeld in ieder geval uw cliëntnummer en de terugkoppeling van de verzekeraar. We doen er alles aan om u te helpen en vinden het vervelend dat u daar last van heeft. 
12-07-2022
Infomedics heeft aangegeven dat ze voornemens zijn vóór 01-08-2022 nieuwe, correcte facturen te versturen. Alle cliënten krijgen een factuur, ook cliënten die hebben betaald. Heeft u de factuur reeds betaald, dan kunt u deze factuur dus negeren. Wanneer u twijfelt, neem dan contact op met de klantenservice van Infomedics. Verderop leest u ook informatie over wat er fout is gegaan en wat de oplossing is.
05-07-2022
Wederom geldt, dat er niet wordt gehandhaafd op de deadline van 01-08-2022. Tot het moment dat landelijk alles soepel loopt, gaan alle partijen soepel om met betaaltermijnen. Je leest het hier wanneer dat het geval is..
28-06-2022
Op de laatste factuur staat een deadline van 01-07-2022. Je hoeft je geen zorgen te maken dat Infomedics een boete oplegt wanneer je niet hebt betaald, er wordt niet gehandhaafd. Je leest het hier wanneer dat dit wel het geval is.
22-06-2022
Tot op heden verstuurt Infomedics nog geen nieuwe facturen. Je hoeft ons niet te benaderen met de vraag waar de factuur blijft. Zodra er meer bekend is, wordt dat hier vermeld.

ALGEMENE INFORMATIE OVER FACTUREN & INFOMEDICS
​Invoering Zorg Prestatie Model

Op 01-01-2022 is er een nieuwe manier van financieren geïntroduceerd in Nederland, het Zorg Prestatie Model (ZPM). De belangrijkste verandering is dat er niet meer per traject maar per sessie gedeclareerd wordt bij zorgverzekeraars. GGZ Verum bundelt deze sessies in een maandfactuur. Deze factuur wordt iedere maand naar de cliënt verzonden en kan door de cliënt zelf ingediend worden bij de zorgverzekeraar. 
 
Tegelijk met de invoering van het Zorg Prestatie Model heeft GGZ Verum de facturatie uitbesteed aan Infomedics (ook wel bekend als Famed). Zij sturen de facturen en deze facturen dienen ook aan Infomedics betaald te worden.
 
Invoering met kinderziektes
De invoering van het zorgprestatiemodel verloopt landelijk met de nodige problemen. Zowel zorgaanbieders als cliënten ondervinden hier veel last van. Ook GGZ Verum en haar cliënten ondervinden veel hinder. Dit komt doordat de systemen van zorgverzekeraars, ons elektronisch patiëntendossier (EPD) en Infomedics nog niet goed op elkaar afgestemd zijn. 
​
In eerder stadium had GGZ Verum al besloten om tot 01 mei 2022 geen facturen te versturen.
Hoewel we hierdoor al veel problemen konden voorkomen, blijken nog steeds niet alle problemen opgelost.  We vinden dat uiteraard heel vervelend en zijn achter de schermen dagelijks aan het werk om zaken op te lossen. We zijn helaas afhankelijk van andere partijen en hebben slechts beperkte invloed op de wijze en snelheid van oplossen.
Hieronder lees je wat er speelt en wat je kunt doen wanneer je het idee hebt dat er iets niet goed gaat bij jouw factuur.
 
Infomedics - de normale procedure
Normaal gesproken, ontvang je als cliënt iedere maand een factuur van Infomedics. Deze factuur dien je zelf in bij de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar vergoedt deze factuur gedeeltelijk of geheel, afhankelijk van het type polis dat je hebt afgesloten bij jouw zorgverzekeraar.  Wanneer er nog geen zorgkosten zijn gedeclareerd in 2022 wordt bij de eerste factuur het eigen risico direct ingehouden op de vergoeding. Ook wordt een eventuele eigen bijdrage (wanneer er sprake is van een naturapolis) direct ingehouden op de vergoeding. Hieronder staat een animatiefilm van Infomedics waarin een en ander beeldend wordt toegelicht. Verderop lees je informatie over wat er nog niet goed gaat.

​Overzicht van bekende problemen
De meest voorkomende problemen hebben betrekking op:
  1. Het ontbreken van een factuur (je hebt nog geen factuur ontvangen).
  2. Problemen met de vergoeding; er wordt slechts een deel of zelfs helemaal niets vergoed. 
Hieronder lees je per onderdeel wat er bij ons bekend is en wat je zelf al kunt doen om het probleem op te lossen.

Het ontbreken van een factuur 
Een deel van de cliënten heeft nog geen factuur ontvangen. Infomedics heeft besloten te stoppen met het versturen van facturen totdat een aantal problemen zijn opgelost. In principe hoef je niks te doen, je krijgt vanzelf een factuur. 

Het niet vergoeden van een (deel van de) factuur door de verzekeraar
Er zijn meerdere redenen waarom een factuur niet of slechts gedeeltelijk wordt vergoed. We adviseren je de volgende stappen door te lezen en indien nodig op te volgen:
  • Neem als eerste contact op met je zorgverzekeraar via de klantenservice en vraag goed na wat de precieze reden is dat jouw factuur niet/of niet geheel vergoed wordt. Uit ervaring weten we dat sommige verzekeraars beperkte informatie, vaktaal of jargon gebruiken waardoor niet meteen duidelijk is wat er wordt bedoeld. We adviseren je door te vragen, zodat je begrijpt wat er wordt bedoeld.
  • Het kan zijn dat de verzekeraar vindt dat er iets ontbreekt of onjuist vermeld staat op de factuur. Vraag dan wat er precies ontbreekt of eventueel niet juist vermeld staat op je factuur. Vraag wat de juiste vermelding moet zijn met betrekking tot de prestaties (lees: consulten) die niet vergoed worden. 
  • Wanneer niet alles wordt vergoed, check dan of het bedrag dat ontbreekt jouw eigen bijdrage van € 385,- betreft, of een hoger bedrag, indien je een hoger eigen risico hebt afgesloten bij je zorgverzekeraar.
  • Check of de reden(en) die jouw zorgverzekering aangeeft al bij ons bekend is/zijn aan de hand van onderstaande lijst. Zo ja, dan vind je hieronder ook het antwoord of welke actie je kunt ondernemen.
  • Betreft het een reden die niet vermeld staat op onderstaande lijst, neem dan contact op met ons secretariaat. Het secretariaat helpt je bij het vinden van een oplossing. 

​Onderstaande gebreken in de facturen zijn bekend:
  • Het BSN-nummer ontbreekt op je factuur.
    • Vanaf de volgende factuur zal dit wel vermeld staan op de factuur. Op de huidige factuur kun je zelf het BSN-nummer met pen invullen bij het openstaande kopje. Daarna kan de factuur ingescand worden en ingediend worden bij de zorgverzekeraar. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, neem de factuur dan mee naar een volgende afspraak en vraag het secretariaat om hulp. 
  • Het uploaden van de factuur lukt niet omdat het bestand te groot is.
    • We zijn in gesprek met Infomedics om hier een oplossing voor te vinden. Wil je hier niet op wachten dan kun je zelf het bestand verkleinen. Via Acrobat Reader (gratis te downloaden) is het mogelijk om de PDF opnieuw op te slaan, exclusief de algemene tussenpagina’s die achter iedere declaratie zitten. Het bestand wordt daardoor minder omvangrijk. Een andere mogelijkheid is de PDF in meerdere delen op te slaan en per deel te uploaden.

Redenen van afwijzen of (deels) niet vergoeden
Wanneer je factuur om één of meerdere van de onderstaande redenen niet vergoed wordt, maak hiervan dan melding bij het secretariaat. Indien je dit al gedaan hebt, hoef je dat niet meer te doen. Als je hier nog geen melding van hebt gemaakt, is ons advies om dit zo snel mogelijk alsnog te doen. Alleen op die manier weten wij dat ook jij een nieuwe factuur nodig hebt. Bij voorkeur maak je hiervoor gebruik van het contactformulier en kies bij Onderwerp "Mijn factuur wordt niet/deels vergoed". De onderstaande redenen voor afwijzen of niet/deels vergoeden zijn bij ons bekend:
  • De naam van je (regie)behandelaar staat niet vermeld.
    • Je ontvangt een nieuwe factuur waar dit wel op vermeld staat. 
  • UZOVI-code staat niet vermeld op de factuur.
    • Je ontvangt een nieuwe factuur waar dit wel op vermeld staat.
  • De zorgvraagtypering staat niet vermeld op de factuur.
    • Je ontvangt een nieuwe factuur waar dit wel op vermeld staat.
  • De diagnose ontbreekt op de factuur
    • Je ontvangt een nieuwe factuur waar dit wel op vermeld staat.  
    •  Let op: Wanneer je een privacyverklaring hebt ingevuld dan wordt de diagnose vervangen door een code die aangeeft dat er een Privacyverklaring van toepassing is. 
  • De afspraken van één specifieke behandelaar worden niet vergoed.  
    • Dat klopt, er ontbreken bij sommige behandelaren codes die nodig zijn voor facturatie. We horen graag van welke behandelaar je een afwijzing krijgt en je ontvangt een nieuwe factuur waar dit wel goed op vermeld staat. 

​Nieuwe factuur ontvangen?
Nieuwe facturen kunnen in zijn geheel opnieuw ingediend worden bij de zorgverzekeraar, ook al heb je al eerder een deel van de vorige factuur vergoed gekregen. De zorgverzekeraar ziet vanzelf wanneer iets al eerder is ingediend en zal alleen vergoeden wat niet eerder al is vergoed. Ze weten dat dit de komende tijd vaker voorkomt. Zowel Infomedics als Verzekeraar VGZ heeft dit bevestigd. Mocht je een andere verzekeraar hebben, dan kun je dit voor de zekerheid navragen bij de klantenservice.

TeleFOON

024 - 799 80 40

ADRES 

Wilhelminalaan 2 C
​6641 DG  Beuningen
  • Home
  • Nieuws
  • Visie
  • Diensten
    • Diagnostiek & psychologische behandeling
    • Coaching | supervisie | consultatie
  • Praktisch
    • Wachttijden
    • Werkwijze
    • Tarieven & Vergoedingen 2023
    • Facturen & Infomedics
    • Informatie verzekering 2023
    • Klachtenregeling
    • Kwaliteit
    • Leveringsvoorwaarden
    • Privacy
  • Kernteam
  • Vacatures
  • Contact
  • Clientportaal